ستاد استاني هدفمند كردن يارانه ها
دبیرخانه ستاد استانی هدفمندکردن یارانه‌ها

 

اهم اقدامات انجام‌یافته توسط

دبیرخانه ستاد استانی هدفمندکردن یارانه‌ها


1-    برگزاری 5 مورد همایش با محوریت بسته‌های سیاستی- حمایتی کشاورزی، بازرگانی و حمل‌‌و نقل با سخنرانی اساتید، نمایندگان مجلس و کارشناسان خبره از تهران و با حضور رؤسای سازمان‌ها، ائمه جمعه، فرمانداران و بخش‌داران، رؤسای دستگاه‌های اجرایی، دانشگاهیان و ...

2-    نشر ویژه نامه‌ و پیک یارانه‌ها: تهیه و توزیع ویژه‌نامه تحولات اقتصادی 5 شماره، تهیه و توزیع بروشور قانون هدفمندکردن یارانه‌ها،  تهیه و توزیع پیک یارانه‌ها‌ 9 شماره، تهیه و توزیع لوح فشرده پاورپوینت یارانه‌ها

3-    انجام بیش از 120 مورد مصاحبه رادیویی و 60 مورد میزگرد و مصاحبه تلویزیونی در خصوص هدفمندکردن یارانه‌ها

4-    تشکیل کمیته تأمین برنامه با حضور دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نیز برگزاری حداقل 10 جلسه هماهنگی با صدا و سیما در جهت تأمین برنامه و هماهنگی تهیه برنامه‌ها بیش از 200 مورد

5-    طراحی سئوالات و اجرای آن به صورت زیرنویس و پیامک و انتخاب 60 برنده با همکاری صدا و سیمای‌استان

6-    برگزاری بیش از 100 دوره آموزشی و سمینار در دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها از جمله: اداره کل زندان‌ها، آموزش و پرورش، لشکر 31 عاشورا، سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه پیام نور و آزاد و هنر اسلامی، سازمان فنی و حرفه‌ای، بسیج خواهران، خانه مطبوعات استان، صدا و سیمای مرکز استان و کارشناسان و مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها و ... .

7-    مکاتبه و هماهنگی با وزارت رفاه، بانک‌ها، فرمانداری‌ها و کلیه دستگاه‌های اجرایی استان بیش از 100 مورد و گزارش‌گیری از دستگاه‌های اجرایی در رابطه با هدفمندکردن یارانه‌ها 

8-     تهیه لوح فشرده واحد در فرمت پاورپوینت جهت وحدت رویه و توزیع آن

9-    راه‌اندازی مرکز پاسخگویی به سئوالات شهروندان توسط دبیرخانه ستاد استانی هدفمندکردن یارانه‌ها و رفع مشکلات پیش‌آمده بصورت حضوری و تلفنی با اختصاص 4 خط تلفن و پاسخگویی روزانه حدود 500 نفر

10- پاسخگویی حضوری به بیش از 50 هزار نفر در طول 10 روز اول اردیبهشت ماه و جمع‌آوری فرمها و مدارک مربوط به عدم واریز و یا کسر واریزی یارانه مراحل اول و دوم و ارسال مدارک جمع‌آوری شده به اداره آمار

11- راه‌اندازی سایت در خصوص مشکلات مربوط به مراحل مختلف ثبت نام به آدرس ‌www.investnin_ ea.ir و ثبت نام بیش از 8 هزار خانوار

12- مدیریت و هماهنگی ثبت خانوارهایی که به انحاء مختلف دچار مشکل هستند که در این خصوص با فرمانداری‌ها، ادارات ثبت احوال شهرستان و ثبت احوال استان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و به نحو احسن در این خصوص خانوارها به تفکیک مشکلاتی که دارند جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌شوند همچنین دبیرخانه ستاد استانی به همراه فرمانداری شهر تبریز و اداره کل ثبت احوال در مرکز استان اقدام به جمع‌بندی و دسته‌بندی مشکلات خانوارها نموده است.

13- چاپ و توزیع کتاب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به همراه آئین‌نامه‌ها و بسته‌های سیاستی ـ حمایتی مربوطه به تیراژ 1000 جلد.

14- استعلام درخصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی ذیل جهت جمع‌بندی و ارائه به دبیرخانه ستاد طرح تحول و استاندار محترم:

دستگاه‌های اجرایی شرکت پالایش نفت تبریز، شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌شرقی، شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی، شرکت توزیع نیروی برق ‌تبریز، شرکت گاز ، سازمان تأمین اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، شورای هماهنگی بانکهای استان، شهرداری کلانشهر تبریز، اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها ، اداره کل راه و ترابری ، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان‌شرقی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان بازرگانی و سازمان صنایع و معادن که تمامی ادارات بجز شورای هماهنگی بانکهای استان عملکرد خود را به دبیرخانه ارسال نمودند.

15-استعلام درخصوص تخمین و برآورد نیازهای مالی جهت اجرایی نمودن بسته‌های سیاستی- حمایتی در سطح استان بر اساس ماده 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، از دستگاه‌های شهرداری کلان‌شهر تبریز، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان صنایع و معادن، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و ترابری، سازمان بازرگانی و اداره کل حمل و نقل و  پایانه‌های استان فقط سازمان جهاد کشاورزی برآورد مالی خود را به دبیرخانه ارسال نموده است.

16-ارتباط مستمر با سازمان هدفمندکردن یارانه و ارائه گزارش روزانه از وضعیت برداشت یارانه‌ها و وضعیت اجرای طرح

17- جمع‌آوری مشکلات مردم در خصوص ثبت‌نام، درج شماره حساب و سایر موارد، اعلام مشکلات مربوطه به سازمان هدفمندی و پیگیری مشکلات تا حصول نتیجه و رفع مشکل

18- پیگیری مشکل مربوط به بدسرپرستان، محجورین، زندانیان و ... که الحمدالله شیوه نامه اجرایی و دستورالعمل موضوع ماده 9 آئین نامه اجرایی ماده 7 قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دریافت و به کلیه فرمانداریها ارسال گردید.

19- مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها، ارسال کلیه مصوبات، دعوت به جلسات، صورت‌جلسات و اطلاعیه‌های استانی در اسرع وقت، درخواست ارائه گزارش اقدامات انجام‌یافته، دریافت گزارشات و جمع‌بندی آنها و در نهایت ارائه گزارش‌های مربوطه به مراجع ذیصلاح

20- شرکت در برنامه‌های اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما جهت روشنگری ابعاد مختلف طرح و آرامش بخشی و توجیه مردم

21- مکاتبه و هماهنگی با بانک‌ها و برگزاری جلسات در خصوص بررسی مشکلات مربوط به پرداخت یارانه‌های نقدی

22- مدیریت و هماهنگی ثبت خانوارهایی که به انحاء مختلف دچار مشکل هستند که در این خصوص با فرمانداری‌ها، ادارات ثبت احوال شهرستان و ثبت احوال استان، اداره آمار استان و سیستم بانکی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مزبور جهت پاسخگویی به مراجعین بدون نیاز مراجعه به ادارات و سازمان‌های مختلف در سازمان امور اقتصادی و دارایی مستقر گردید.

23-هماهنگی و پاسخگویی به ستادهای شهرستانی درخصوص مشکلات مربوط به ثبت‌نام یارانه‌ها

24- رصد قیمت‌های 42 قلم کالای ضروری و ارسال آن به سازمان هدفمندی و استاندار محترم

25-  شرکت در کلاسهای‌ آموزشی کشوری درخصوص هدفمندکردن یارانه‌ها

26- پیگیری مشکلات مربوط به پست بانک از طریق ناظر محترم پولی استان

27- شرکت منظم جلسات مربوط به کمیته‌های حمل و نقل و مدیریت سوخت، تنظیم بازار، کمیته امنیت و بررسی موضوعات مربوطه در مرکز استان و شهرستان‌ها

28- احصا و بررسی موضوعات مربوط به حمل و نقل استان در کمیته حمل و نقل

29- برگزاری جلسات و  پیگیری برای تشکیل کمیسیون مربوط به ماده 10 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در استان

30- پیگیری مشکل مربوط به ثبت‌ اطلاعات مالکان وسایل نقلیه عمومی جهت دریافت خط اعتباری انرژی که برخی فرمانداران محترم در آن خصوص مطالبی در جلسات قبل مبنی بر عدم همکاری برخی از بانک‌ها بیان داشته بودند که سرپرستان محترم بانک قول مساعد بر حل و فصل قضیه در کمترین زمان ممکن را ارائه نمودند.

31- پیگیری اقدامات شرکت آب درخصوص تبصره 1 بند ج ماده 1 قانون هدفمندکردن یارانه‌ها. لازم به ذکر است که در این تبصره تکلیفی شرکتهای آب، برق و گاز مکلف شده‌اند درخصوص خانوارهایی که بصورت مشترک از یک کنتور استفاده می‌کنند برای اضافه نمودن کنتور جدید فقط با اخذ هزینه کنتور و هزینه نصب اقدامات لازم را انجام دهند و در غیر این صورت تعداد مشترکین را در قبض‌ها به تعداد بهره‌برداران افزایش دهند که گزارشهایی از شرکت های آب و برق درخصوص مطالبه حق اشتراک از مراجعین دریافت شده است.

32- برگزاری و شرکت در بیش از 50 جلسه استانی (جلسات ستاد استانی هدفمند کردن یارانه‌ها 9 جلسه، جلسات کمیته حمل و نقل و سوخت 10 جلسه، جلسات تنظیم بازار 5 جلسه، جلسات کمیته امنیت و اطلاع‌رسانی 5 جلسه، جلسات هماهنگی هدفمندکردن یارانه‌ها بیش از 20 مورد)

33- برگزاری بیش از 10 مورد جلسات هماهنگی با سیستم بانکی استان جهت کاهش چالش‌ها و افزایش هماهنگی در جهت اجرای بهینه هدفمندکردن یارانه‌ها

34- انجام مصاحبه‌های رادیویی با مدت زمان 6809 دقیقه برنامه در برنامه‌هایی با عناوین میزگردـ سحرلر ـ آخشاملار ـ خانواده ـ محفل ـ میزگرد بحران ـ کندیمیز و ...

35- انجام مصاحبه‌های تلویزیونی با مدت زمان تقریبی 1369 دقیقه در برنامه‌هایی با عناوین میزگرد ـ تحول اقتصادی ـ باخیش ـ سهندیه و ...

36- اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های خبری صدا و سیما با میزان تقریبی 880 دقیقه خبر، گزارش، مصاحبه و گفتگوی تلفنی

37-  ارائه گزارشات روزانه از 28/9/89 به استاندار محترم

38-  مکاتبه و پیگیری مشکل پیش‌آمده درخصوص عاملیت بانک رفاه جهت ایجاد تسهیلات خط اعتباری سوخت

39- مکاتبه با فرمانداری ورزقان درخصوص اعلام زمان و مکان جهت حضور نماینده بانک تجارت و حل مشکل مربوط به تسهیلات خطوط اعتباری سوخت آن شهرستان

40- مکاتبه با فرمانداری بستان‌آباد و رفع شبهه پیش‌آمده درخصوص نرخ تسهیلات اعتباری سوخت

41- مکاتبه با بانک‌ها جهت همکاری بیشتر درخصوص تبدیل حساب‌های موقت به حساب‌های دایمی

42- اطلاع‌رسانی درخصوص تاریخ اتمام مهلت تبدیل حساب‌های موقت به حساب‌های دایمی

43- مکاتبه با کمیته حمل و نقل و سوخت استان درخصوص درخواست اهالی بخش خواجه درخصوص ساماندهی سواری‌های فعال در مسیر تبریز- خواجه

44- انجام نظر سنجی از همکاران سازمان و امور مالیاتی جهت بررسی نتایج واریزی یارانه‌های نقدی مرحله دوم

45- شرکت در بیش از 20 همایش مختلف از جمله همایش‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ائمه جماعات و روحانیون، بسیج و سپاه، همایشهای شهرستانی آذرشهر، هشترود، عجب‌شیر، چاراویماق، بناب، جلفا، اهر و ...

46- برنامه‌ریزی جهت برگزاری بیش از 40 مورد دوره‌های آموزشی برای سایر دستگاه‌ها توسط اساتید دانشگاه

47- چاپ و انتشار کتاب یارانه حامل‌های انرژی

48- تهیه و توزیع نشریه الکترونیکی یارانه‌ها

49- ارائه مقاله نقدی بر جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها

50- ارائه مقاله طرح تحول اقتصادی و هدفمندکردن یارانه‌ها

51- ارائه مقاله ضرورت‌ها و مزایای هدفمندکردن یارانه‌ها

52- ارائه مقاله برخی از موانع و معایب هدفمند نمودن یارانه‌ها

53- ارائه مقاله کلیاتی در مورد یارانه‌ها

54- احصاء وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بسته‌های حمایتی- سیاستی صنایع و معادن، کشاورزی، حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری در برش استانی و ارسال آن به دستگاه‌های اجرایی استان و پیگیری روند اجرایی‌شدن آن

عملکرد قسمت راهنمای ارباب رجوع ستاد استانی هدفمندی یارانه ها :

 

در رابطه با مراجعین در خصوص یارانه ها به  ستاد استانی با توجه به اینکه  واریز یارانه ها در اوایل یا اواخر هر ماه بیشترین مراجعه کننده را نسبت به مابقی روزهای همان ماه را دارد که به طور متوسط تعداد مراجعین در مراحل اولیه واریز یارانه ها یعنی مرحله اول تا مرحله سوم 6 هزار مراجعه در هرماه پاسخگو بود ولی از مرحله چهارم به بعد به علت باز شدن چندین بار سایت های آمار و رفاهی به ترتیب جهت ثبت و اصلاح اطلاعات  خانوار و ثبت شماره حساب سرپرست خانوار که بعداً ثبت و اصلاح اطلاعات توسط پلیس + 10 که بصورت

on line می باشد و تاحدودی مشکل  مذکور حل شده است و تعداد مراجعین در ماه های اخیر به طور متوسط به 3 هزار مراجعه(نصف ماه های قبلی) رسیده است .  ضمنا ً مشکلات مراجعین در خصوص یارانه به شرح زیر می باشد .

1-      پیگیری معوقه های قبلی مراحل اول و دوم به علت ثبت نکردن به موقع شماره حساب وثبت اطلاعات خانوار

2-       پیگیری یارانه های عودت یافته به سازمان هدفمند ی به علت ثبت شماره حساب های اشتباهی ، راکد و مسدود درسامانه رفاهی

3-      پیگیری نتایج مدارک جمع آوری شده همراه با اصل کد رهگیری که در سال 87 ثبت نام کرده بودند .

4-       پیگیری علت حذف اطلاعات سرپرست از سایت که بدون اطلاعات سرپرست توسط اعضای خانوار با تغییر سرپرست دادن یا حذف اطلاعات صورت گرفته  است .

5-      پیگیری حذف یارانه حداقل یکی از مراحل بعد از دریافت یارانه مرحله دوم با توضیح این که مراحل اول و دوم به شماره حساب سنتی واریز شده ولی بعداً شماره حساب از سایت رفاهی حذف شده است با پیگیری نکردن واریز یارانه مرحله سوم و ثبت نکردن به موقع شماره حساب فراگیرجدید در سامانه با این مشکل مواجه شده اند .

6-      پیگیری واریز یارانه هر ماه در زمان واریز یارانه ها با توضیح اینکه در سایت رفاهی نشان می دهد ولی به حساب واریز نشده است .

7-      پیگیری شرایط ثبت نام عضو جدید یا باقیمانده خانوار ، تغییر سرپرست دادن به علت فوتی سرپرست و تفکیک اطلاعات خانوارجهت ایجاد خانوار جدید به دلیل ازدواج و طلاق .

 

شایان ذکر است که بنا به بند های فوق الذکر، بند های 1 و 3 و 5 عمدترین سوالات مراجعین با پیگیری های مکرر از ستاد استانی هدفمندی یارانه ها  به صورت حضوری و تلفنی صورت می گیرد و همچنین موجب نارضایتی مراجعه کننده شده است، با توجه به اینکه علت اصلی نارضایتی ها به موقع اقدام نکردن خود خانوار ها هستند .

      

 

بيشتر
کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد
^